Een jaar lang maakte ik zo’n 5 berichten per dag voor de facebook community Leven in Maastricht. Op mijn fiets de stad in en foto’s maken van alles wat er gebeurde in Maastricht. Gewone, mooie, grappige situaties uit het dagelijkse leven in de stad. En winkels bezoeken, nieuwe winkels spotten, winkeliers interesseren met acties mee te doen etc.
Op facebook weet je binnen een minuut of iets aanslaat of niet
Ontzettend leuk om te doen en een beetje verslavend ook. Want op facebook weet je binnen een minuut of iets aanslaat of niet. En dan snel bijschaven tot het wel werkt.
Wat ik ervan geleerd heb is:
- Keep it simple en fun.
- Mooie foto’s doen het altijd goed.
- Houd het positief.
- Wees niet bang af en toe een uitroepteken te gebruiken om je enthousiasme te onderstrepen.
- Een simpele like en win actie doet het ook goed, maar let wel dat de instructie in een oogopslag te begrijpen is. Tag, like…, win ingewikkelder dan dat moet het niet zijn.
- Ken je doelgroep (vrouwen blijken actiever op facebook dan mannen, een bericht over MVV doet het daarom een stuk minder op Leven in Maastricht).
Het concept
Het online marketing concept van Leven in Maastricht werd bedacht in Nijverdal en daar succesvol getest, vervolgens uitgerold naar andere grote steden in het land. Maastricht behoorde tot de succesvolste steden en bereikte in korte tijd met hoofdredacteur Kevin Lux aan het roer 13.000 volgers (nu staat de teller op bijna 16.000 met gemiddeld 28.000 betrokken bezoekers). Het idee was de lokale krant zoals die op zondag in de bus valt te vertalen naar online. Dus de huis-aan-huis-krant van vroeger, maar dan nu digitaal. Met journalistiek nieuws, nieuwtjes uit de wijk, human interest, oude foto’s en leuke feel good acties.
Wat Leven in Maastricht bijzonder maakt is de combinatie van hyper lokaal nieuws en veel interactie (volgers mogen over alles meepraten). Geen oud reclame denken op Leven in Maastricht, maar promotie via relevante content en leuke weggeefacties.
Journalistiek gezien een mooi experiment omdat grote groepen mensen in Maastricht het ook daadwerkelijk zagen als een open podium om vrijuit te praten en met elkaar in discussie te gaan.
Inmiddels heeft het bedrijf een doorstart gemaakt en maak ik weer foto’s en bericht voor Leven in Maastricht.
Mocht je eens willen praten over online (facebook)marketing voor jouw bedrijf of organisatie, bel of mail gerust.